اوقات شرعیاوقات به افق : تهران

موسسه را بهتر بشناسید

اهمیت تبلیغ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
يا عَلِيُّ ، لان يَهدِيَ اللّه ُ عَلى يَدَيكَ رَجُلاً خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت عَلَيهِ الشَّمسُ .
اى على! اگر خداوند به دستان تو انسانى را هدايت كند ، از آنچه خورشيد بر آن تابيده براى تو بهتر است.
(المستدرك على الصحيحين ) 3/691/6537
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
نَضَّرَ اللّه ُ عَبدا سَمِعَ مَقالَتي فَوَعاها و حَفِظَها ، و بَلَّغَها مَن لَم يَسمَعْها .
خداوند ، شاد گردانَد آن كس را كه سخنم را بشنود، بفهمد و حفظ كند و به كسى كه آن را نشنيده ، برساند.
)الكافي : 1/ 403/ 1 (
امام على عليه السلام :
قالَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
اللّهُمَّ ارحَم خُلَفائي ! ـ ثَلاثا ـ قيلَ : يا رَسولَ اللّه ِ ، و مَن خُلَفاؤُكَ ؟ قالَ : الَّذينَ يُبَلِّغونَ حَديثي و سُنَّتي ، ثُمَّ يُعَلِّمونَها اُمَّتي .
رسول خدا سه بار فرمود : «خداوندا ! به جانشينانم رحم كن!» . گفته شد : اى رسول خدا! جانشينان شما كيان اند؟ فرمود : آنان كه حديث و سنّت مرا تبليغ مى كنند و آنها را به امّت من مى آموزند
) الأمالي للصدوق : 247/ 266 (
چراتبلیغ؟
چون اولین،اصلیترین وعام ترین وظیفه حوزه علمیه است
یکی از وظایف مهم حوزه های علمیه تبلیغ است در سطح وسیع وبه شیوه مطلوب ومدرن امام خمینی(ره) 3/11/61
ماباید به مساله تبلیغ بسیار اهمیت دهیم وازهمه چیزهایی که هست بیشتر به آن توجه کنیم مقام معظم رهبری 16/11/68
امروز علمایی که مشغول تحصیل علم دین و حقایق دینی هستند … توجه کنند که اوّلین وظیفه عالم دینی تبلیغ است و علم دین برای تبلیغ است… من مصرّم که جامعه تبلیغی ما باید به تبلیغ به صورت یک کار اصلی و حقیقی و لازمه قطعی علمِ دین نگاه کند. جامعه علمی دینی اولین وظیفه­اش تبلیغ است. تبلیغ یک وظیفه درجه دومِ مخصوصِ عدّه­ای خاص از روحانیان نیست. شرایط و لوازم و نیازها و تلاشهایی احتیاج دارد. کسانی که اهل این کارند، باید دامن همّت به کمر بزنند و آستینها را بالا کنند و این حرکت را انجام دهند


چون شریفترین شان دربین شئون حوزوی است
این فن را نباید کوچک گرفت. منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریفترین کارهاست، و باید و شاید که شریفترین انسانها و عالمترین و آگاهترین آنها به مسایل اسلامی و عاملترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود افتخاری بدانند
چون مهمترین کانال ارتباطی با جامعه است
تأثیر نهاد منبر در جامعه‌ی ما، هنوز یک تأثیر بررسی نشده است. شما به جامعه‌ی ما نگاه کنید، ببینید جایی که منبری به نام ابی‌عبداللَّه(علیه‌السّلام) نباشد، کجاست؟ از شهرهای بزرگ و مراکز پُرجمیعت، تا دوردستها، روستاها، حتّی روستاهای کوچک و دورافتاده، دانشگاهها، میان دانشمندان، انجمنهای تحصیلکردگان علوم جدید، تا مردمِ دور از علوم و معارف جاری زمان در اقصا نقاط کشور، در کجا منبر ابی‌عبداللَّه(علیه‌السّلام) نیست، که گوینده‌یی در موقعی از مواقع بر آن منبر نمیرود و سخنی نمیگوید؟ پس، کل جامعه‌ی ما به عنوان یک مجموعه‌ی باتفکر و عقیده‌ی شیعی، زیر چتر امام حسین(ع) است. البته مخصوص شیعیان هم نیست؛ در نقاط گوناگونی از عالم، غیر شیعه، بلکه غیر مسلمین هم به نحوی از انحاء از این بساط بهره‌یی میبرند.

چون مهمترین عامل ایجاد وابقاء انقلاب اسلامی بوده وهست
این کانال‌کشی وسیع، در انقلاب به کار آمد. از این کانال‌کشی منظم در سطح کشور، تفکر انقلابی ما – که مستند به حادثه‌ی عاشورا هم بود – در همه جا گسترش پیدا کرد و مردم را وارد میدان نمود. اگر در این خصوص، کشور ما را با کشورهای دیگر اسلامی مقایسه کنید، در آن‌جایی که نام امام حسین(ع) وجود ندارد، فرق بیّن این دو را مشاهده خواهید کرد. این، خصوصیاتی به جامعه‌ی ما بخشیده است. پس، این یک نهاد مؤثر در بافت اجتماعی و دینی و فکری ماست

چرا تبلیغ روشمند؟
قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَنْ طَلَبَ اَلْأَمْرَ مِنْ وَجْهِهِ لَمْ يَزِلَّ فَإِنْ زَلَّ لَمْ تَخْذُلْهُ اَلْحِيلَةُ
امام رضا (علیه السلام) فرمود:هر كس كارى را از راه آن طلب كند، پایش نمى‌لغزد، اگر بلغزد چاره آن او را خوار نگرداند
بحارالانوار، جلد 78، ص 356
چون در دنیا رقبای اسلام لحظه به لحظه روش جدید خلق میکنند وبرای پیروزی باید روشمند حرکت کرد
نهاد منبر، در گذشته مؤثر بود؛ اما تحت یک ضابطه و قانون و قاعده نبود گمان من این است که ما امروز در قبال نهاد منبر، یک وظیفه‌ی جدید داریم؛ یک سازماندهی و یک قاعده و ضابطه لازم است. این قاعده و ضابطه، بایستی به وسیله‌ی معمران این فن و خبرگان این میدان و کسانی که سالیان درازی دراین راه بوده‌اند و جوانب گوناگون آن را سنجیده‌اند، و نیز فضلا و آگاهان به شرایط زمان برقرار بشود 20/4/1370
امروز دنیا در زنده‌ترین مسایل و علوم مورد احتیاج مردم، ساعت‌به‌ساعت روشهای نو را پیش میآورد. واقعاً در بسیاری از علومی که در میدان و صحنه‌ی تبادل نظر هست، شما اگر امروز نظریه‌یی را خواندید، یک ماه بعد نمیتوانید به عنوان آخرین نظریه به آن تکیه کنید. روشها دایماً عوض میشود و حرفها نوبه‌نو می‌آید.
ما چه‌طور میخواهیم حرف حق خودمان را به همان شیوه و روشی که با مردمِ پنجاه سال یا صد سال پیش گفته میشد، امروز در میان بگذاریم؟ امروز حتّی با قبل از انقلاب فرق دارد. منبری که در روزهای پیش از انقلاب – در سالهای 55 و 56 و 57 – میتوانست مفید و مؤثر باشد، ممکن است امروز در همه‌جا آن‌قدر مفید و مؤثر نباشد .

چرا موسسه تخصصی؟
لبیک به استنصار رهبری
درتاریخ 1394/08/12نامه ای توسط حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به رهبر معظم انقلاب نوشته شد که لزوم مهارت آموزی در حوزه ودانشگاه را تنهاراه عبور از بحرانهای فردی ،اجتماعی،اخلاقی ،اقتصادی و…معرفی کرده بود .در این نامه آمده بود که:
اگر به این مهم توجه شود با داشتن این همه نیروی تحصیلکرده این گونه دست خالی نخواهیم بود. واقعیت این است که طلبه امروز نمی تواند با مدرک دانشگاهی و حوزوی، خرمن جامعه را خرد کند.به نظر من باید خاک باغچه را عوض کرد. و این کار نیاز به جرأت و جسارت و خط شکنی دارد.
مقام معظم رهبری نیز با تایید این مطلب به روسای حوزه های علمیه و شورای عالی حوزه های علمیه ابلاغ فرمودند که برای مهارت آموزی طلاب اقدامات تحولی را به انجام برسانند
بر این اساس وبا هدف لبیک گفتن به ندای رهبری عزیز و کمک به حوزه علمیه تحول خواه خراسا ن بزرگ موسسه تخصصی تبلیغ “فصل الخطاب”با تمرکز برمهارت افزایی تبلیغی طلاب آغاز به کار نموده و مهارتهای لازم برای وصول به مبلغ توانمند را درچهار بعد تدوین نموده است .
تامین ظرفیتهای وسیع تبلغی
فقط در سه استان خراسان رضوی،جنوبی وشمالی 65000ظرفیت تبلیغی وجود دارد در حالی که تمام ظرفیت نیروی انسانی حوزه کهن خراسان بزرگ اعم از خواهران وبرادران،مبتدی ومعمر،مبلغ وغیر مبلغ به 40000نفر نمیرسد
حتی اگر 100درصد ظرفیت حوزه هم مشغول به امر تبلیغ شوند باز هم امکان پوشش تمام ظرفیتهای تبلیغی نیست
حال اینکه نه این امر ممکن است ونه مطلوب .

تولید زیرساختهای مبلغ پروری
مدل سازی
یکی از مهمترین زیر ساختهای تربیت مبلغ مدل آموزشی است ،برای وصول به این هدف مهم نیاز است عده ای به صورت تخصصی ورود پیدا کرده و در راستای تولید علم بومی نسبت به مدل سازی آموزش تبلیغ اقدام نمایند یقینا موسسات تخصصی به خاطر تمحض و تبحر در هر رشته ای توانمندتر در عرصه مدل سازی خواهند بود
استادپروری
از دیگر زیر ساختهای تربیت مبلغ وجود اساتید روشمند تبلیغ است که بر اساس متد واحد بتوانند مبلغین تراز انقلاب را تربیت نمایند .علیرغم ظرفیت غنی مبلغین مبرز در حوزه خراسان به علت عدم توجه به استاد پروری بسیاری از تجربیات پیشکسوتان امر آموزش تبلیغ درحال زوال است وتشنگان ونیازمندان به امرتبلیغ محروم از این ظرفیت عظیم.

رویکردهایی مورد نظرموسسه چیست ؟
با توجه به فرمایش راهبردی امام علی علیه السلام که فرمودند :لن تعرف الرشد حتی تعرف الذی ترکه
بر اساس آسیبهای چهارگانه عرصه تبلیغ جهت رفع آسیبها حرکت را آغاز نمودیم
عده ای از طلاب نمیتوانند خوب حرف بزنند (برای ایجاد توانمندی نیازبه مهارت دارند )
عده ای خوب حرف میزنند ولیکن حرف خوب نمیزنند( نیاز به ارتقاءسطح علمی دارند )
عده ای خوب حرف میزنند وحرف خوب هم میزنند لیکن اثرگذارنیست(نیاز به ارتقاءسطح اخلاق ومعنویت دارند)
عده ای خوب حرف میزنند وحرف خوب هم میزنند متخلق ومعنوی هم هستند لیکن طعمه دشمن میشوند(نیاز به ارتقاء سطح بصیرت دارند )
مهارت آموزی
توانمندی علمی
معنویت افزایی
بصیرت افزایی

چگونگی فعالیت موسسه؟
 در دوره عمومی طی دوسال 80 واحد آموزشی،پژوهشی وعملیاتی ارائه خواهد شد
 موسسه بعد از ظهر ها فعالیت آموزشی خواهد داشت وصبحها طلاب میتوانند به تحصیل دروس عمومی خود بپردارند
 در هرهفته سه روز کلاسهای حضوری وسه روز برنامه های مطالعاتی،مباحثاتی وپژوهشی دنبال خواهد شد
 در پایان هفته برای مبلغین کارآموزی تبلیغی و عملیات تعریف شده که موظف به حضور هستند
 بیش از 80درصد سرفصلها به صورت کارگاهی وعملی ارائه خواهد شد بنابراین تلاش مبلغ رکن رکینی در موفقیت خواهد بود
 حضور مبلغین در طرحهای ارتقاء اخلاق و معنویت مانند نماز شب، روزه گروهی،زیارت گروهی و.. جزو برنامه های اصلی خواهدبود
 برنامه های مهارتی ،تربیتی ،معرفتی وبصیرتی برای خانواده ها جهت ایجاد کفویت زوجین در تبلیغ به صورت مداوم وهدفمند برگزار خواهد شد

تابه حال چه کرده ایم؟
1-احصاء مدلهای آموزش تبیلغ در کشور ( تابه حال چهار مدل تولید شده که هرکدام نقاط ضعف و قوتی دارد )
2-احصاء مدلهای آموزش تبلیغ در کشور لبنان،عراق،
• دانشگاه المعارف
• موسسه تبلیغی نون
• موسسه تبلیغی بینات
• مدرسه تربیت مبلغ امام باقر
3-مشاوره با اساتید جهت غنی سازی دوره از جمله:
• استاد قرائتی
• استاد مرحوم آیت الله صدوق
• استاد رجایی خراسانی
• استاد اسلامی فر
• استاد امین نیا
• استاد سید آبادی
• استاد نبوی
• استاد واعظی
• استاد ملک زاده
• استاد برادران
• استاد واسطی
• سید حسین مومنی
• حامد کاشانی
• مجتبی وافی
• سامان هادیپور
• مدرسه آقای پناهیان
• دکتر انصاری
• دکتر رجبی دوانی
4-بازدید و مشاوره از مجموعه های تبلیغی داخل کشور

معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم
معاونت تبلیغ جامعه المصطفی
موسسه تبلیغ اندیشه ملل
موسسه تبلیغی فصل رویش
معاونت تبلیغ حرم کریمه اهل بیت
مرکز تولید علم حسینیه اندیشه
مدرسه هنراسلامی

5-نقد وبررسی مدلهای موجود وتولید مدل جدید که سعی شده تمام نقاط قوت مدلهای رایج را دارا بوده وازنقائص هریک مبرا باشد
• مدل معاونت تبلیغ قم
• مدل موسسه خطابه امیر بیان
• مدل خطابه سنتی
• مدل موسسه مبلغ موفق
6-برگزاری دوره استاد پروری با 150جلسه کارگاهی و با حضور 30 نفر از مبلغین جوان انقلابی که سالیان سال در امر تبیلغ وآموزش تبلیغ سابقه دارند
7-تولید فرم جامع مصاحبه تخصصی با هدف کشف مقولات سبع :
استعداد تبلیغی،روحیه جهادی،سطح علمی،سطح اخلاقی،گرایش سیاسی، سطح انگیزشی، سطح عقلانیت وخلاقیت
8-تولید سرفصلهای کاربردی ناظر به اهداف چهارگانه موسسه،تجمیع منابع وتولید محتوای آموزشی
9-تولید نظام آموزشی قابل سنجش سطح ارتقاء
10-اخذ مجوز فعالیت از اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان
11-تهیه اساسنامه موسسه
12-تهیه چارت تشکیلاتی موسسه

مجوز موسسه


writing essays