سیاستها(مدرک گرائی ممنوع)

سیاستها(مدرک گرائی ممنوع)
خرداد 24, 1399
153 بازدید

یکی از مولفه های انقلابی بودن یک مجموعه را میتوان عمل به منویات ودستورات امام جامعه دانست ،ممکن است در شعار بسیاری از مجموعه ها خود ارانقلابی بدانند لیکن سنگ محک هر مجموعه عملکرد آن مجموعه مبتنی بر نظرات رهبر معظم انقلاب است .سالهاست که ایشان تاکید دارند بر اینکه باید مدرک محوری از حوزه […]

یکی از مولفه های انقلابی بودن یک مجموعه را میتوان عمل به منویات ودستورات امام جامعه دانست ،ممکن است در شعار بسیاری از مجموعه ها خود ارانقلابی بدانند لیکن سنگ محک هر مجموعه عملکرد آن مجموعه مبتنی بر نظرات رهبر معظم انقلاب است .سالهاست که ایشان تاکید دارند بر اینکه باید مدرک محوری از حوزه ومجموعه های حوزوی رخت بربندد ولی متاسفانه عزمی نسبت به این امر در متولیان حوزه دیده نمیشود . موسسه در این مقوله جهت جامه عمل پوشاندن به منویات رهبر معظم انقلاب به این مساله توجه ویژه نموده و اعطاء مدرک را کنار گذاشته ،به کارامد سازی و توانمند سازی طلاب پرداخته البته اعطاء گواهی معتبر مبنی بر طی کردن دوره تخصصی انجام خواهد شد.

در ادامه به برخی نظرات بزرگان راجع به مدرک محوری میپردازیم

حضرت آقا در دیدارجمعی از مدیران، اساتید و طلاب ‌مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی

اشتباه بزرگی بود مدارک حوزوی را با مدارک دانشگاهی مقایسه کردند
بنده قبلاً به مدیران حوزه هم گفته‌ام که کسی که درس می‌خواند نیاز به یک مدرک و گواهی دارد؛ مثلاً کسی که سه سال درس خارج عمومی می‌گذراند باید معلوم باشد که کیست. اشتباه بزرگ این بود که ابتدا مدارک حوزوی را با مدارک دانشگاهی مقایسه کردند و بعد هم بحث معادل‌سازی مطرح شد که مثلاً فلان اگر درس بخوانید معادل کارشناسی ارشد است. درحالی که این اشتباه است زیرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. شما نیاز به یک گواه و شهادت دارید. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسی که درس می‌خواند به او اجازه اجتهاد می‌دادند.

آیت الله سبحاني در نهمين اجلاسيه اساتيد سطح عالي و خارج حوزه علميه قم از مدرك‌گرايي در حوزه انتقاد كرد و يادآور شد: علم‌گرايي بايد جاي مدرك‌گرايي در حوزه را بگيرد، زيرا اگر مدرك‌گرايي در حوزه رواج پيدا كند، حوزه نمي‌تواند وظيفه اصلي خود را انجام دهد

🔹 حوزه علمیه باید استقلال خود را حفظ کند، برای ما لفظ حجت الاسلام والمسلمین از لفظ دکتر مطلوب‌تر بوده و نباید حوزه محو در عناوین و القاب دیگران باشد.

🔹 در جامعه ما مبلّغ بسیار کم است و ما باید در حوزه دو محور تربیت مجتهد و مبلّغ را در دستور کار قرار دهیم، اجتهاد جواهری بسیار دارای اهمیت بوده و مجتهدان سلف ما جواهر را بارها مطالعه کرده‌اند.

آیت الله شبیری زنجانی، با انتقاد از رواج مدرک گرایی در حوزه های علمیه فرمودند علم را یا باید برای خدا و پاداش اخروی فراگرفت و یا برای خود علم و ارزشمندی آن. وقتی که کسی برای مدرک درس می خواند ملّا نمی شود.

آیت الله شبیری زنجانی افزودند: آموختن علم نباید به خاطر امور دنیوی باشد. مرحوم آقای مجتهدی تبریزی، در ابتدای طلبگی به من گفتند که در دانشگاه برای مدرک گرفتن درس می خوانند اما شما برای خود علم موضوعیت قائل هستید، اما الان طوری شده که طلاب وضع دانشگاهی پیدا کرده اند. از سیستم آموزشی دانشگاه، امثال شیخ طوسی و آخوند خراسانی بیرون نمی آید. شما افراد را تشویق کنید که این گونه درس بخوانند.

ایشان با تأکید بر اینکه جامعه به طلاب باسواد، باتقوا و با اخلاق نیاز دارد فرمودند: در مسائل اخلاقی مشکلی که وجود دارد این است که مسائل دنیوی بسیار پررنگ شده است. در سابق طلاب بیشتر به دنبال مسائل اخلاقی بودند. متأسفانه در حوزه های اخلاقی هم کمتر زمینه شاگرد پروری وجود دارد.

آیت الله شیخ جواد مروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور، در دیدار با اعضای دبیرخانه همایش ملی «حوزه علمیه، سنت های کارآمد»، با بیان این که یکی از سنت های سلف صالح، شیوه ارزیابی علمی بود، گفت: امروز دچار چالش جدی هستیم و مدرک گرایی آسیب جدی زده است، آن طور که مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) آن زمانی که قم تشریف آورده بودند یک گعده خصوصی در دفترشان بود، جمعیت کوچکی بود، یکی گزارش داد که این قدر رساله دفاع شد، من عرض کردم اجازه می دهید یک نکته بگویم، گفتم حضرت آقا از آقایان بپرسید عمق علمی این رساله ها در چه سطح و حدی است؟؛ امروز عملا مباحث مدرک گرایی و نگاه به دانشگاه آسیب جدی به ما زده است، در صورتی که این چیزها برای غربی ها حل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران کشور که در محل سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) تهران برگزار شد گفت :تحصیل، تحقیق، فکر کردن و اندیشیدن همگی مقدمه برای امر تبلیغ است. ما برای هیچ کدام از اینها اصالت قائل نیستیم، البته اهمیت دارند اما در نهایت فقه مقدمه برای تبلیغ خواهند بود.

ایشان با انتقاد از رواج مدرک گرایی در حوزه های علمیه، تصریح کرد: اگر کسی با نگاه شغلی و کسب مدرک وارد عرصه دین و حوزه علمیه شود، توفیقی به دست نخواهد آورد. متاسفانه آفت مدرک گرایی در حوزه های علمیه وجود دارد و باید برای حل ریشه ای این مشکل تدبیر شود.

آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ،  در اردوی علمی استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه گفت:

طلاب به هیچ وجه نباید دنبال مدرک گرایی باشند و هر چند نسبت به رساله و پایان نامه نویسی نظرمثبتی داشته باشیم، اما خطر مدرک گرایی وجود دارد.